کد خبر:14724
پ

وظیفه مسئولین در حکومت دینی چیست؟

حکومت ها و نظام های سیاسی بر اساس ماهیت خود، اهداف و مقاصدی دارند که بر اساس آن سیاست های […]

حکومت ها و نظام های سیاسی بر اساس ماهیت خود، اهداف و مقاصدی دارند که بر اساس آن سیاست های کلی خود را در دراز مدت تنظیم و دنبال می کنند و این اهداف منشا مشروعیت آن حکومت می گردد. وظیفه ی کارگزاران در یک نظام و حکومت دینی چیست؟

در حکومت اسلامی، مجریان و تصمیم گیران، در اجرا و اداره، مقید به شروطی هستند که در قرآن کریم معین شده است. این شروط همان قوانین اسلام است که باید در تمام عرصه های مدیریتی، قانون گذاری و نظارتی رعایت و اجرا شود. بنابراین نقطه تمایز نظام اسلامی با سایر دولت هایی که دارای حکومت سکولاری یا حکومت استبدادی هستند، رعایت و اجرای قوانین اسلامی است.

عده ای در برهه های مختلف، سعی کرده اند با طرح مسائل مختلف، دین را از صحنه ی سیاست خارج کنند و کشورهای غربی را الگوی خود قرار داده اند، اما جمهوری اسلامی، همیشه با پیروی از امام و رهبری، و تبعیت کامل از ولی فقیه، خط بطلانی بر انگیزه های سکولاریستی کشیده است.

اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر پایه مبانی اسلامی تدوین گردیده است و این که کسی اعلام کند پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، ناشی از عدم شناخت او نسبت به ماهیت و اهداف نظام اسلامی می باشد. یکی از وظایف ذاتی و بدیهی پلیس، مبارزه با بی قانونی می باشد که منطبق با اصل امر به معروف و نهی از منکر است.

هدف اصلی یک مقام مسئول، در هر رده ای از نظام اسلامی، صیانت از اسلام و مبانی اسلامی است و هدف اصلی پلیس تامین امنیت جامعه است و تامین امنیت یکی از مسائل مهم تاکید شده در قرآن کریم است. راستایی وظایف پلیس با احکام اسلامی بدیهی است زیرا حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می نویسند: «ای مالک بدان، مردم از گروه های گوناگون می باشند که اصلاح هر یک جز با دیگری امکان ندارد و هیچ یک از گروه ها از گروه دیگر بی نیاز نیست، از آن قشرها، جنود خدا(پلیس)، قضات دادگستر، کارگزاران عدل و نظم اجتماعی و … است». جنداالله و نظامیان به فرمان خدا، پناهگاه استوار مردمان، زینت و وقار زمامداران، شکوه دین و راه های تحقق امنیت کشورند، امور مردم جز با نیروهای انتظامی استوار نگردد. یک پلیس در جامعه اسلامی می تواند با افتخار بگوید من وظایفم را انجام می دهم چون اسلام اینگونه خواسته است.

تفاوت یک پلیس در جمهوری اسلامی ایران، با پلیس در یک کشور غربی و اروپایی، در ماهیت اسلامی بودن نظام ایران است، پس پلیس یکی از ارکان اجرای دستورات اسلامی است.

امر به معروف و نهی از منکر در واجب فراموش شده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید