کد خبر:13625
پ

انفاق در امر به معروف و نهی از منکر

۱) هر قدمی که در امر به معروف برمی دارید صدقه است چه رسد به انفاق در این مسیر!! پیامبر […]

۱) هر قدمی که در امر به معروف برمی دارید صدقه است چه رسد به انفاق در این مسیر!!

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم :

إِنَّ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ صَدَقَهً؛ قِیلَ مَنْ یُطِیقُ ذَلِکَ؟ قَالَ (صلّی الله علیه و آله): أَمْرُکَ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَهٌ وَ نَهْیُکَ عَنِ الْمُنْکَرِ صَدَقَهٌ.

بر هر مسلمانى لازم است در هر روز یک صدقه بپردازد، گفته شد: چه کسى توانایی چنین کاری را دارد؟

فرمود: امر به معروف شما صدقه است، همانطور که نهى از منکر شما نیز صدقه می باشد.

بحار الأنوار  ، ج‏۷۲ ،ص۵۰

۲) نجات مؤمن یا گنجشک

از امام باقر علیه الصلاه و السلام سؤال شد که:

إنقاذ الأسیر المؤمن من محبینا من ید الناصب یرید أن یضله بفضل لسانه و بیانه أفضل، أم إنقاذ الأسیر من أیدی [أهل‏] الروم؟ قال الباقر علیه السلام للرجل: أخبرنی أنت عمن رأى رجلا من خیار المؤمنین یغرق و عصفوره تغرق لا یقدر على تخلیصهما بأیهما اشتغل فاته الآخر أیهما أفضل أن یخلصه قال الرجل من خیار المؤمنین. قال ع فبعد ما سألت فی الفضل أکثر من بعد ما بین هذین، إن ذاک یوفر علیه دینه و جنان ربه، و ینقذه من النیران، و هذا المظلوم إلى الجنان یصیر.

آیا رهانیدن اسیر مؤمن از دوستانمان  از چنگ یک ناصبی که می خواهد او را با سخنانش گمراه کند بهتر است یا رهانیدن اسیری از چنگ [کفار] اهل روم.

امام محمدباقر علیه‏السلام فرمودند: تو اول بگو بدانم اگر مردی از نیکان در حال غرق شدن باشد و گنجشکی نیز در آن لحظه در حال غرق شدن باشد و قادر به نجات هر دوی آنها نباشد، -به خاطر اینکه اگر به هر کدام بپردازد مورد دیگر از دست می رود- در این صورت کدام یک را باید نجات دهد؟ آن فرد گفت: همان فردی که از نیکان است را باید نجات دهد. آنگاه امام فرمودند:  بُعد و فاصله این دو که پرسیدی از فاصله مابین نجات گنجشک و مؤمن خیلی بیشتر است. [یعنی اگر جواب سؤال من راحت و مشخص است، جواب سؤال تو بسیار شفاف­تر و واضح­تر است.] به خاطر اینکه با نجات اولی دین و بهشت الهی او را حفظ کرده و از آتش جهنم رهایش ساخته در حالی که آن فرد دوم به سمت بهشت خواهد رفت؛ [چون در فرض سؤال به دین نفر دوم خدشه ای وارد نمی شود بلکه فقط جسم او در خطر است.]

تفسیرالإمام‏العسکری ص : ۳۴۹

[با توجه به جواب امام باقر علیه الصلاه و السلام معلوم شد که اگر مقداری پول داشته باشیم و بخواهیم در راه خدا انفاق کنیم بهترین راه چه راهی است؟ تبلیغ دین یا رفع مشکلات معیشتی مردم یا … ؟!!]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید