کد خبر:13354
پ

دوگانگی رفتار مسئولان سیاسی

پناهیان با بیان اینکه دوگانگی رفتار مسئولان سیاسی سبب ضعف در امر به معروف و نهی از منکر می‌شود، گفت: […]

پناهیان با بیان اینکه دوگانگی رفتار مسئولان سیاسی سبب ضعف در امر به معروف و نهی از منکر می‌شود، گفت: اگر شعور سیاسی و مدیریتی در کشور وجود داشته باشد، از چندگانگی سیاسی در برابر امر به معروف و نهی از منکر خارج می‌شویم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، مراسم هفتم شهید علی خلیلی شهید ناهی از منکر صبح امروز در حسینیه حضرت زهرا(س) برگزار شد و در این مراسم حجت‌الاسلام پناهیان کارشناس مذهبی، امر به معروف و نهی از منکر را بهترین و با فضیلت‌ترین کار اجتماعی خلق برشمرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر آنطور که باید در جامعه ما شناخته نشده است و اندیشمندان علوم اجتماعی و فعالان سیاسی ما به خوبی به آن نپرداختند.

وی افزود: هیچ قانون و اقدام فرهنگی در هیچ حاکمیتی به اندازه امر به معروف و نهی از منکر اثر ماندگار و بی هزینه برای جامعه ندارد.

پناهیان ادامه داد: اگر تمام قوه قضاییه همراه با دستگاه‌های نظارتی جمع شوند در بهترین صورت نمی‌توانند اثر امر به معروف و نهی از منکر را در کنترل بدی‌ها داشته باشند.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی به صورت مردمی جلوی ناهنجاری‌ها و فساد بایستیم، کلمه مردم در جهان کلمه محترمی است بطوریکه با این کلمه حکومت‌ها تغییر می‌کند و قدرت‌های استکباری بزرگ پشت قدرت این کلمه هستند اما در جامعه ما این مسئله به خوبی توضیح داده نشده است.

وی اضافه کرد: هیچ قانونی قدرت امر به معروف و نهی از منکر را ندارد زیرا این مسئله موثرترین و فراگیرترین امر فرهنگی در جامعه است.

پناهیان گفت: مگر در خانواده‌ها قانون وجود دارد؟ خانواده‌ها بدون قانون و از طریق توصیه‌های دلسوزانه مسائل خود را حل می‌کنند، برای یک جامعه نیز زشت است که مردم بیشتر از پلیس بترسند تا از ناهنجاری‌های اجتماعی.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: جامعه‌ای از نظر فرهنگی و شعور اجتماعی بالا است که بیش از قانون و هرنوع جرمه‌ای از برخورد مردم بترسد.

وی با اشاره به نوع زندگی در غرب گفت: فرهنگ مبتذل غرب انسانی نیست و به زندگی حیوانات نزدیکتر است و به همین دلیل بیشتر با قانون سر و کار دارد، این جامعه عقب افتاده و حیوانی است زیرا با حرکت مردمی اوضاع آن بهبود داده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر هزینه زندگی را کاهش می‌دهد و بار قوه مقننه و مجریه را نیز کم می‌کند زیرا می‌تواند یکی از پایه‌های مقاوم شدن اقتصاد هم باشد.

پناهیان کمبود فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را یکی از دلایل تکثر مدیران و مجریان در قوه مجریه برشمرد و گفت: مدیرانی که درک فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را ندارند نه تنها خدمتی به جامعه نمی‌کنند بلکه ناخواسته خیانت می‌کنند زیرا جامعه را در برخی مواقع باید با حرکت‌های مردمی اداره کرد.

وی افزود: اخیراً برخی از مدیران اجرایی از مردمی شدن فرهنگ می‌گویند که در بخش صحیح این معنا، تردیدی نیست ولی معنای آن چیزی جز امر به معروف و نهی از منکر هم نیست.

وی با اشاره به نقش مسئولان جامعه در فرهنگ‌سازی گفت: مردم بسیار به رفتار مسئولان نگاه می‌کنند و کاش افرادی در جامعه پست بگیرند که از جایگاه شخصی و مقامشان خوب استفاده کنند تا بتوانند بین مردم فرهنگ‌سازی کنند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اهمیت تقدیر از شهید ناهی از منکر اظهار داشت: تقدیر از شهید بیش از اینکه مناسب قوه قضاییه باشد مناسب قوه مقننه و مجریه است زیرا مسئله امر به معروف و نهی از منکر مسئله‌ای است که مدیران اجرایی و فرهنگی با آن مواجه‌اند.

وی افزود: تمام ماهواره‌ها، مواد مخدر، جنایت‌ها و دزدی‌ها به میزان رفتار نابجای مسئولان، جامعه را دچار فساد نمی‌کنند، چطور قیمت دلار با رفتار یک مسئول اقتصادی تغییر می‌کند؟ در فرهنگ نیز وضعیت از این بدتر است و هرگونه صحبت یا سکوت مسئولان فرهنگی در رفتار مردم موثر است.

پناهیان گفت: مسئولان جامعه باید از امر به معروف و نهی از منکر تقدیر کنند زیرا مردم بسیار باهوش هستند و سکوت مسئولان در این زمینه نشان دهنده کم اهمیت بودن موضوع برای آنان است و این مسئله سبب می‌شود هزاران پرونده به پرونده ناهنجاری‌های مختلف اضافه شود.

وی گفت: اولین کسانی که باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را توسعه دهند مسئولان هستند که باید میزان اهمیت موضوع را درک و بیان کنند تا صداقت مردم مردم گفتن آنها روشن شود.

پناهیان اضافه کرد: برخی می‌گویند باید ممیزی‌های وزارت ارشاد کاهش یابد در حالیکه اگر امر به معروف و نهی از منکر باشد چه نیازی به ممیزی وجود دارد؟ هرکس که رفتار خلافی انجام دهد اگر با وجوه نهی از منکر در میان روبرو شود آن رفتار خلاف را تکرار نمی‌کند در صورتیکه در حال حاضر، ممیزی سبب مظلوم‌نمایی هم می‌شود.

وی ادامه داد: این رفتار صحیحی نیست که ضارب خاطی را به قوه قضاییه و تقدیر از شهید را به بنیاد شهید بسپاریم زیرا وزارت ارشاد، رؤسای قوا، سازمان تبلیغات، حوزه علمیه و غیره در تقدیر از شهید امر به معروف و نهی از منکر بسیار نقش دارند و همه باید نسبت به شهید امر به معروف و نهی از منکر احساس وظیفه کنند زیرا آنچه اداره جامعه را تسهیل و مردمی می‌کند امر به معروف و نهی از منکر است و باید فرهنگ دعوت به خیر در جامعه باب شود.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: دوگانگی رفتار مسئولان سیاسی جامعه سبب ضعف در امر به معروف و نهی از منکر می‌شود در حالی اگر شعور سیاسی و مدیریتی وجود داشته باشد فضای کشور از رفتارهای چندگانه سیاسی در برابر امر به معروف و نهی از منکر خارج می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه زمان شهادت شهید ناهی از منکر با سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی یکسان شده است را باید به فال نیک بگیریم زیرا این عناصر بدون امر به معروف و نهی از منکر سامان نمی‌یابد.

پناهیان گفت: پای پرچم شهید سینه زدن کار ساده‌ای است، زیرا شهید انسان را به تواضع وا می‌دارد، امیدواریم تمام مسئولان سیاسی با زبان یکپارچه در مقام اهمیت دادن به امر به معروف و نهی از منکر بتوانند در راستای ارتقای این فرهنگ و ایجاد عزم ملی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر گام بردارند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید