کد خبر:14913
پ

۲۰ ویژگی قرآن کریم از منظر آیات و روایات

عامل همراهی با پیامبران در قیامت عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ إِنَّ أَکْرَمَ الْعِبَادِ […]

  1. عامل همراهی با پیامبران در قیامت

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ إِنَّ أَکْرَمَ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ بَعْدَ الْأَنْبِیَاءِ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ حَمَلَهُ الْقُرْآنِ یَخْرُجُونَ مِنَ الدُّنْیَا کَمَا یَخْرُجُ الْأَنْبِیَاءُ وَ یُحْشَرُونَ مِنْ قُبُورِهِمْ مَعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَمُرُّونَ عَلَى الصِّرَاطِ مَعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَأْخُذُونَ ثَوَابَ الْأَنْبِیَاءِ فَطُوبَى لِطَالِبِ الْعِلْمِ وَ حَامِلِ الْقُرْآنِ مِمَّا لَهُمْ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الْکَرَامَهِ وَ الشَّرَف.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند همانا گرامی ترین بندگان نزد خداوند متعال بعد از انبیاء علماء می باشند و بعد از علماء حاملین قرآن. اینها همانگونه که انبیاء از دنیا خارج شدند خارج می شوند و همراه انبیاء از قبرهایشان محشور می شوند و همراه انبیاء از صراط عبور می کنند و ثواب انبیاء را می گیرند پس خوشا به حال طالب علم و حامل قرآن به خاطر کرامت و شرفی که برای آنها پیش خداوند متعال می باشد.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۴۴

  1. چند ویژگی منحصر به فرد قرآن در کلام رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم

وَ عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ قَالَ کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی سَفَرٍ فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ حَدِّثْنَا بِمَا لَنَا فِیهِ نَفْعٌ فَقَالَ إِنْ أَرَدْتُمْ عَیْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاهَ یَوْمَ الْحَشْرِ وَ الظِّلَّ یَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى یَوْمَ الضَّلَالَهِ فَادْرُسُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ کَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِی الْمِیزَانِ.

نقل شده که معاذ بن جبل اینچنین گفته: در سفرى ملازم پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم بودیم به آن حضرت عرض کردم براى ما سخن سودمندى بگویید . آن حضرت فرمودند: اگر زندگى سعادتمندان ، مرگ شهیدان ، نجات روز محشر، سایه روز سوزندگى و هدایت روز گمراهى مى طلبید، به درس قرآن بپردازید که آن، سخن خداى رحمان و سپرى در برابر شیطان و مایه سنگینى کفه عمل در میزان است.

(مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۳۲)

  1. کتاب هدایت برای همه انسانها در همه اعصار

سوره مبارکه قلم آیه ۵۲: «وَ ما هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ.»

در حالی که آن (قرآن) جز مایه بیداری برای جهانیان نیست.

  1. بیانگر همه معارف سعادت بخش

سوره مبارکه نحل آیه ۸۹: «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَهً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمین‏»

و ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است و هدایت و رحمت و مایه بشارت برای همه مسلمانان می باشد.

  1. بهره همگان از قرآن یکسان نیست.

عن الصادق علیه الصلاه و السلام: کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَهِ أَشْیَاءَ عَلَى الْعِبَارَهِ وَ الْإِشَارَهِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَهُ لِلْعَوَامِ وَ الْإِشَارَهُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاء.

از امام صادق علیه الصلاه و السلام نقل شده که فرمودند:

کتاب خداوند متعال چهار مرتبه دارد: عبارت و اشاره و لطائف و حقائق؛ پس عبارت برای عوام است و اشاره برای خواص و لطائف برای اولیاء و حقائق برای انبیاء.

بحارالأنوار ج : ۷۵ ص : ۲۷۸

  1. بهره وری از قرآن مخصوص انسانهای پارسا و بیدار دل است.

سوره مبارکه بقره آیه ۲: ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقین‏.

هیچ گونه تردید در آن وجود نداردو مایه هدایت پرهیزگاران است.

سوره مبارکه یس آیه ۷۰: لِیُنْذِرَ مَنْ کانَ حَیًّا

تا افرادی را که زنده اند انذار کند.

  1. اولین مهمان خدای سبحان

عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم: أَنَا أَوَّلُ وَافِدٍ عَلَى الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ کِتَابُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِی ثُمَّ أُمَّتِی ثُمَّ أَسْأَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ بِأَهْلِ بَیْتِی.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند من و کتاب خداوند متعال و اهل بیتم روز قیامت اولین وارد شونده بر عزیز جبار می باشیم سپس امت من وارد می شوند و من از آنها سؤال می کننم که با کتاب خدا و اهل بیتم چه کردید؟

الکافی ج : ۲ ص : ۶۰۰

  1. برتین مخلوق خداوند متعال

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ الْقُرْآنُ أَفْضَلُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ دُونَ اللَّهِ فَمَنْ وَقَّرَ الْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اللَّهَ وَ مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَهِ اللَّهِ حُرْمَهُ الْقُرْآنِ عَلَى اللَّهِ کَحُرْمَهِ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِه‏.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند قرآن افضل ترین شیء غیر خداوند متعال می باشد.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۳۶

  1. استخفاف به قرآن استخفاف به خداوند متعال است.

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ: مَنْ وَقَّرَ الْقُرْآنَ فَقَدْ وَقَّرَ اللَّهَ وَ مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْقُرْآنَ فَقَدِ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَهِ اللَّهِ.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند هر کس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هر کس آن را بزرگ نشمارد به حریم خدای سبحان استخفاف روا داشته است.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۳۶

  1. بزرگداشت قرآن مایه محبوبیت خدا و خلق می باشد.

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَا حَمَلَهَ الْقُرْآنِ تَحَبَّبُوا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِتَوْقِیرِ کِتَابِهِ یَزِدْکُمْ حُبّاً وَ یُحَبِّبْکُمْ إِلَى خَلْقِه‏

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند خداوند عزوجل می فرماید ای حاملان قرآن با بزرگداشت کتابش محبوب خداوند متعال شوید تا محبت شما را زیاد کند و همچنین شما را محبوب خلقش قرار دهد.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۵۴

Quran

  1. راهنمای بهشت

عن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَى الْجَنَّهِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَى النَّارِ .

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند هر کس قرآن را امام خود قرار دهد او را به بهشت می رساند و هر کس قرآن را پشت سر خود قرار دهد او را به جهنم سوق می دهد.

الکافی ج : ۲ ص : ۵۹۹

  1. یادگیری و فهم قرآن وظیفه هر مؤمن

عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى حُرٍّ أَوْ مَمْلُوکٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ عَلَیْهِ حَقٌّ وَاجِبٌ أَنْ یَتَعَلَّمَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ یَتَفَقَّهَ فِیه‏.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند هیچ مؤمنی –خواه مرد باشد یا زن، آزاد باشد یا برده- نیست مگر اینکه برای خداوند متعال بر عهده او حق واجبی می باشد و آن اینکه قرآن را بیاموزد و در آن دقت نظر به خرج بدهد.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۳۲

  1. عامل صعود بهشتیان

عن مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیه الصلاه و السلام: إِنَّ دَرَجَاتِ الْجَنَّهِ عَلَى قَدْرِ آیَاتِ الْقُرْآنِ یُقَالُ لَهُ اقْرَأْ وَ ارْقَهْ فَیَقْرَأُ ثُمَّ یَرْقَى‏.

از امام موسی بن جعفر نقل شده که فرمودند همانا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است؛ به او گفته می شود بخوان و بالا برو پس می خواند و بالا می رود.

وسائل‏الشیعه ج : ۶ ص : ۱۸۷

  1. قرائت قرآن با فضیلت ترین عبادت

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَ أَفْضَلُ الْعِبَادَهِ قِرَاءَهُ الْقُرْآنِ

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند با فضیلت ترین عبادت قرائت قرآن است.

وسائل‏الشیعه ج : ۶ ص : ۱۹۱

  1. درجه ای از نبوت

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَکَأَنَّمَا أُدْرِجَتِ النُّبُوَّهُ بَیْنَ جَنْبَیْهِ إِلَّا أَنَّهُ لَا یُوحَى إِلَیْه‏.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند هر کس قرآن را قرائت کند گویا نبوت در جان او قرار گرفته، با این تفاوت به او وحی نمی شود.

وسائل‏الشیعه ج : ۶ ص : ۱۹۱

  1. عامل نورانیت

عَنْ أَبِی ذَرٍّ فِی حَدِیثٍ قَالَ قُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِی قَالَ أُوصِیکَ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهُ رَأْسُ الْأَمْرِ کُلِّهِ قُلْتُ زِدْنِی قَالَ عَلَیْکَ بِتِلَاوَهِ الْقُرْآنِ وَ ذِکْرِ اللَّهِ کَثِیراً فَإِنَّهُ ذِکْرٌ لَکَ فِی السَّمَاءِ وَ نُورٌ لَکَ فِی الْأَرْض‏.

از ابوذر نقل شده که به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد به توصیه ای بکنید؛ حضرت فرمودند تو را به تقوای الهی توصیه می کنم چون رأس همه امور تقواست سپس به حضزت عرض کردم باز هم بفرمایید؛ حضرت فرمودند بر تو باد تلاوت قرآن و زیاد یاد کردن خداوند متعال پس همانا این کار یادی است برای تو در آسمان و نوری است برای تو در زمین.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۶۰

  1. مایه خرمی دلها

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه الصلاه و السلام وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوب‏

از امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام نقل شده که فرمودند قرآن را فرا بگیرید ، همانا قرآن مایه خرمی قلوب است.

                         وسائل‏الشیعه ج : ۶ ص : ۱۶۷

  1. شفاء دلها

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه الصلاه و السلام وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُور

از امیرالمؤمنین علیه الصلاه و السلام نقل شده که فرمودند و به نورش (قرآن) شفاء طلب کنید همانا قرآن شفاء دلهاست.

                         وسائل‏الشیعه ج : ۶ ص : ۱۶۷

  1. دریایی عمیق که قعر آن درک نمی شود

عن أمیر المؤمنین علیه الصلاه و السلام: ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْهِ الْکِتَابَ نُوراً لَا تُطْفَأُ مَصَابِیحُهُ وَ سِرَاجاً لَا یَخْبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحْراً لَا یُدْرَکُ قَعْرُه‏… .

از امیر المؤمنین علیه الصلاه و السلام نقل شده که فرمودند: سپس قرآن را بر او نازل کرد، نورى که چراغهایش خاموش نمى‏شود، و چراغى که افروختگى‏اش کاهش بر نمى‏دارد، و دریایى که قعرش درک نمى‏گردد … .

نهج البلاغه فیض الاسلام/خطبه۱۸۹(ترجمه از: استاد انصاریان)

  1. یگانه عامل توانگری

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم أَنَّهُ قَالَ لَا یَنْبَغِی لِحَامِلِ الْقُرْآنِ أَنْ یَظُنَّ أَنَّ أَحَداً أُعْطِیَ أَفْضَلَ مِمَّا أُعْطِیَ لِأَنَّهُ لَوْ مَلَکَ الدُّنْیَا بِأَسْرِهَا لَکَانَ الْقُرْآنُ أَفْضَلَ مِمَّا مَلَکَهُ.

از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که فرمودند براى حامل قرآن سزاوار نیست گمان کند که بهره دیگران برتر از بهره قرآنى اوست؛ زیرا اگر آدمى مالک سراسر دنیا باشد، هر آینه قرآن بر هر چه دارد برتر است.

مستدرک‏الوسائل ج : ۴ ص : ۲۳۷

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید